کارل لادویکسن مینویسد: «تنها موضوعی که باعث تأسف من از نوشتن این مقاله میشود، این است که میخواهم یک موتور به اصطلاح شگفتانگیز را با تبلیغی بیش از آنچه که شایسته آن است معرفی کنم. اما سایتهای خبری محترم، قبلاً زمان و فضا برای موتوری قرار دادهاند که برای اولین بار در نمایشگاه اخیر خودروی لوسآنجلس در معرض دید همگان قرار گرفته است.
این موتور را به نام «موتور توانمند یا موتور MYT» میشناسند و کاری است از رافائل مورگادو از آنجللبس شرکت لادی- با مسئولیت محدود- درکالیفرنیا. آدرس وب سایت آن در ذیل آمده است:
htt://www.angellabsllc.com/
مورگادو در مصاحبهای اختصاصی میگوید:
«شما از ادعایی که در مورد این موتور شده است، متحیر میشوید. ادعا شده که 85 قطعه متداول یک موتور در آن موجود نیست. گفته شده که در این موتور 848 اینچ مکعب (o.o14m3) را در حجم 14 اینچ مکعب (229cm3) به وزن 150 پوند (68kg) جای دادهاند.
توان مفید خروجی آن در حالت عادی 850 اسببخار و در قویترین حالت 3000 اسببخار است. همچنین ادعا شده که این موتور دارای حداقل میزان دفع گازهای آلاینده و حداقل مصرف سوخت میباشد و تولید آن ساده است.
ما امیدواریم که ساخت این موتور بدون تجهیز مجدد ابزار به حقیقت بپیوندد و این برای سازندگان صاحب امتیاز این موتور برای عرضه سریع تجاری بسیار مناسب است.
در وب سایت آنجللبس آمده است که:
«شما طراحان سختکوش و توسعه دهندگان صنعت موتورسازی بسیار آزرده خاطر خواهید شد وقتی که متوجه شوید که توانایی ساخت چنین موتوری را همیشه داشتهاید، اما آن را درک نکردهاید.
نیروگاهی که با شکافتن سهم عظیمی، یک انقلاب صنعتی دیگر را رقم میزند و احتراق شعلههای درونی موتور را به هزاره بعدی منتقل میکند.
آیا از عدم کشف و استفاده از چنین شکاف مهندسی واضحی شرمسار نیستید؟»
مورگادو، راننده سابق مسابقات سرعت اتومبیلرانی میگوید:
«آنجل لبس خانوادهای متحد و صمیمی است. متخصصانی دارد که به صورت یک تیم برای ساخت اختراعات من، به عنوان محصولاتی در خور رشد و ترقی، مشغول به کارند. آنجلبس متشکل از مخترعان، دانشمندان، مهندسان، مدیران بازرگانی، تکنسینهای کامیپوتر، برنامهنویسان، مکانیکها، متخصصان موتور، وکلای صاحب امتیاز و مشاوران بازرگانی بسیاری است. همچنان که آنجل لبس رشد میکند، تیمهای مختلف قادر خواهند بود اختراعات منحصر بهفرد و بیشماری را بهطور همزمان، تحت هدایت و رهبری من، گسترش دهند.
سرانجام، هدف ما، معرفی تولیدات متعدد و دگرگونیهای بنیادین در هر فصل است. از این پس، شما باید در جستوجوی چگونگی دستیابی به این معجزه باشید».
مرکز (قلب) موتور MYT دارای یک سیلندر فعال است که برای ایجاد یک چرخه کامل خم شده است. این چرخه، به صورت یک سطح مارپیچ است. پیستونهای حلقهای شکلی که درون آن به گردش درمیآیند به قدری فشردهاند که شبیه به یک صفحه تخت میباشند. این پیستونها به وسیله اهرمهای مرکزی هدایت میشوند. در این موتور، بهطور کلی 8 پیستون وجود دارد که در دستههای چهارتایی، دستهبندی شدهاند و هر دسته به صورت قالبی صلیبی شکل نصب شده است.
این موتور دارای سیستمی هوشمند، مکانیزمی حجیم و با جزئیات فراوانی است. این مکانیزم اجازه میدهد آن دو دسته چهار تایی پیستونها در یک مارپیچ دوران کنند و در همین حین حرکتی مانند دست زدن بین آنها صورت میگیرد که موجب باز و بسته شدن فضای بین پیستونها میشود.
فقط در نیم دور از مارپیچ، هر جفت از پیستونها چرخ کامل چهار ضربهای را طی میکنند که شامل به داخل کشیدن هوا و خارج کردن گازها از مجاری خروجیاند.
موتور MYT هنوز راهاندازی نشده است. اگر این موتور به کار افتاده بود، میتوانست در محور خروجی خود در هر دو 16 ضربه نیرو تولید کند.
این موضوعی است که ظاهری فریبنده و منطقی دارد ولی در اصل نادرست است.
حجم خالی شده یک موتور، مجموع تفاوتهای بین حداکثر و حداقل حجم محفظهای آن است، که در مورد نوع MYT، 212 اینچ مکعب یا 5/3 لیتر است. این مسئله که بتوان این حجم عظیم را در بستهبندی کوچکی جا داد، بسیار ستودنی است، اما این میزان بسیار کمتر از میزان ادعا شده 9/13 لیتری است.
مهم نیست که ارتباط حرکت پاندولی موتور با محور خروجی آن چگونه باشد، از اینرو ما آن را به کم یا زیاد بودن آن فضای حجمی خالی نسبت نمیدهیم.
محور خروجی تعداد زیادی از موتورها از جمله تعدادی از موتورهای مسابقهای قدیمی و وسایل نقلیه هوایی را به دلایل مختلف با وسایل مختلفی مجهز کردهاند.
طراحی MYT بهگونهای است که دارای محور خروجی است که بسیار آهسته کار میکند و با توجه به آهنگ سوخترسانی میتواند به همان اندازه که مشکلاتی را حل میکند، مشکلساز باشد. همانطور که مستحضرید، موتورهای مارپیچ به هر حال موتورهای جدیدی نیستند. در فرانسه «دیواندر» یکی از این موتورها را در 1905 ساخت. همین موتور بعدها در 1912 به عنوان Esselbe در صنایع هوایی تجدید ساخت شد.
در آن زمان، تلاش دیگری از سوی فرانسویها تولید موتور Beck بود. در دهه 1930 طراحی «جان پادون» سبب استفاده بادامک برای کنترل پیستونها در مارپیچ شد. بهطوری که در اواخر همین قرن BSA موتوری برای استفاده در موتورهای گازی ساخت.
مهندس «لوئیس ولف» در اوماهای ایالت بزاسکا، در دهه 30 موتور مارپیچی ساخت که هم برای خودروها و هم برای هواپیماها قابل استفاده بود، اما ادعای او برای ایجاد شرکت ساخت موتورهای مارپیچ هواپیما، عملی نشد.
پس از جنگ جهانی دوم برای توسعه و بهبود موتورهای مارپیچ در دو مورد تلاشهای بهسزایی صورت گرفت. یکی از این دو مورد، توسط مهندس وافر با سابقه ارتش «گرانویل برادشاو» انجام گرفت که این راهکار او در زمان جنگ، به طرز استادانهای موجب شد تا آن مارپیچ به حرکتهای دورانی از پیستون تبدیل شود.
برادشاو، موتور خود را در دو نوع 1100 و 1250 سیسی ساخت. این موتورها بهطور گستردهای در دهه 50 عمومیت یافتند. تلاش دیگر، طراحی «تراگوت شودی» در دهه 60 بود که پیستونهای موتور او در استوانهها و بادامکها به پیش برده شد. با وجود امیدی که به بهرهوری و سوددهی از این موتورهای بنیادی داشتند (بعد از موتورهای درونسوز ونکل) اما این مهندس سوئیسی در پیشرفت ناکام ماند. هیچ یک از این موتورهای مارپیچ ناموفق دارای تراکم قدرتی که از موتور MYT انتظار میرفت نبودند. آن دسته از موتورهایی که توسط مهندسان متخصص و کاردان طراحی شده بودند، سیستم خنک کننده داشتند و به طور واضحی فاقد راهکار و پیشنهاد «مورگادو» بودند. آببندی موتورها یک رقابت بزرگ بود که موتور مدل MYT توانست موفق شود اما هیچگونه نظری در مورد نیازمندیهای آببندی بازوها و صفحات، برای به کار انداختن پیستونها از سوی توسعه دهندگان این صنعت ارائه نشد. هر چند که این کار بسیار دشوار خواهد بود.
اعضای آنجل لبس، علاقهمند بودند تا موتور خود را در تقابلی عظیم با نیروگاههای متداول و مرسوم نشان دهند. در واقع توان خاص پیشبینی شده، بسیار نزدیک به چیزی است که برای موتورهای حال حاضر «فرمول یک» طراحی شده است. این موتورها، بیش از 700 اسببخار نیرو از حجمی معادل 4/2 لیتر با 8 سوپاپ به وزن 200 پوند دریافت میکنند. این وضعیت از چیزی که در مورد MYT گفته شده بود، چندان هم دور نیست. همه آن موتورها از دوام بالا و چشمگیری برخوردارند.
اگر MYT توسط معجزهای به مرحله ساخت و اجرا میرسید، عدم وجود سیستم خنککننده و در واقع سیستم روغنکاری، موجب میشد تا سخت آلیاژها و سرامیکهایی با دمای بسیار بالا، تحت تأثیر قرار گیرد. این همان راهحل کم خرجی بود که بسختی باعث میشد تا «موتورهای درونسوز» همچون موشکی به هزاره بعدی پرتاب شوند. در هر حال، میتوان گفت که MYT هرگز یک موتور نخواهد ساخت، اما میتواند پایهای برای ساخت یک موتور پمپ جالب باشد.